grafik-1

SUND SKOLE

Blåkilde Efterskole sundhedspolitik

Blåkilde Efterskoles sundhedspolitik skal sikre, at eleverne får en sund og ernæringsrigtig kost, daglig motion og søvn. Ikke alene for kroppens skyld, men også for at føle sig psykisk godt tilpas og være parat til undervisningen.

• Vi er en sund efterskole der har taget tiltag til os, for at sikre at alle elever får et sundt og godt ophold, der kan leve op til vores egne skarpe krav. Herunder kan du se en samling af vores initiativer.
  • Blåkilde Efterskole er en røgfri skole, hvilket betyder at ansatte ikke må ryge i arbejdstiden og elever må ikke ryge i de perioder de opholder sig på skolen eller er i skolens varetægt.
  • Eleverne skal have sund og ernæringsrigtig kost.
  • Eleverne skal have daglig motion og gode muligheder for at dyrke idræt i forbindelse med valgfag og i fritiden.
  • Eleverne skal sikres nattero og søvn
  • Eleverne skal have mulighed for danne deres egne holdninger til sundhed gennem information og debat.

Blåkilde Efterskole vil for at leve op til vores sundhedspolitik gøre følgende:

Obligatorisk: (Skal sikre at eleverne får motion og sund kost dagligt)

• Dagligt løber eleverne 1,4 km i frisk luft på skolens egen anlagte natursti.
  • Det er obligatorisk at møde til de tre hovedmåltider. (Nedenstående er der redegjort for, hvilke principper der gør sig gældende for maden på Blaakilde)
  • En idrætslektion på 60 min. om ugen.

Frivilligt: (De frivillige tilbud skal give eleverne lyst til at blive fysisk aktive)

• Eleverne skal have mulighed for at vælge mellem et bredt og varieret tilbud af idrætsvalgfag.
  • I fritiden skal eleverne have gode muligheder for fysisk aktivitet både indendørs og udendørs. (Se nedenstående fortegnelse.)
  • Tilbud om at deltage i projekt ”slikfri måned”
  • Formiddag, eftermiddag og aften tilbydes en sund forfriskning.
  • Fri frugt fra kl.13.00

Dannelsesaspektet: (Skal give eleverne oplysning om sundhedsmæssige spørgsmål og mulighed for selv at danne sig en selvstændig holdning gennem debat og dialog.)

• Sundhedsmæssige spørgsmål behandles på 10. klasses niveau i forbindelse med fællesmøder og i kontaktgrupper.
  • Sundhedsmæssige spørgsmål behandles på 9. klassetrin i fagene idræt og biologi. Primært viden om krop, ernæring og motion.
  • Peptalk i forbindelse med fællesmøder min. hver anden måned.
  • Dialog og debat på ”dannelsesformiddage” herunder undervisning om alkohol, stoffer og seksualitet. (Se kalenderen)

Du kan læse lidt om vores smiley-kontrol her.

RØGFRI SKOLE

Vi er en total røgfri skole!

På Blåkilde Efterskole vil vi fokusere på sundhed.
Derfor er Blåkilde Efterskole total røgfri.
Rygning for eleverne er totalt forbudt på hele skolens område, på vej til eller fra skolen, når vi er på ture o.l., ja – i alt hvad der har med skolen at gøre.

Vi tager det naturligvis for givet, at du og dine forældre vælger vores efterskole også ud fra denne holdning.