For elever

Elev på Blåkilde

Blåkilde Efterskole ønsker gennem ord og handling at skabe åbenhed og dialog om kristendom, og lægger vægt på, at den enkelte elev udfordres fagligt og menneskeligt i et miljø, der bygger på tillid, medansvar og engagement. Skolen ønsker gennem oplysning, oplevelse og handling at give eleverne lyst og mod til fællesskab med hinanden og medansvar for det samfund vi er en del af.

“Blåkilde er et andet univers, som ikke kan beskrives med ord. De har alt for krop og sjæl: sport, hygge og sjov. Man kan være trist eller glad, der er frihed og plads til at være dig. Når de siger, det er en efterskole for alle, mener de det virkelig.”

Weekenderne

Nogle weekender i løbet af året skal du blive på skolen. I de andre er det dit eget valg om du vil blive eller hjem. Men vi vil opfordre dig til ofte at blive på skolen, for weekenden giver dig den helt store chance for at gøre ting, som ikke er mulige på de almindelige hverdage. Weekenden er præget af de lærere og elever der bliver på skolen. Her har du alle muligheder for at lave noget af det, du er god til.

Vi er glade for at rigtig mange elever vælger at være på skolen i weekenden.

Sport & Stævner

På Blåkilde er vi tossede med sport. Vi har 2 haller, fitnesscenter, spinnings-lokale og springcenter, som kan bruges i dagligdagen. Derudover dyster vi med andre efterskoler og klubber i diverse discipliner. I fodbold deltager vi i Vestjysk Mesterskab (VM) for efterskoler og i diverse indendørsstævner.

Vi har også samarbejde med Tarm IF og kan bruge deres kunststofbane i vinterperioden. BE Handball er et samarbejde med Skjern Håndbold, og vi deltager som skole i forskellige sammenhænge.

Derudover er vi med til diverse efterskolestævner med skolens håndboldhold og deltager i KFUM’s forbundsmesterskaber. Volleyball kan der dyrkes meget af, og der er 6-8 stævner i løbet af året, hvor vi har stolte traditioner. Badminton er der sandelig også plads til med deltagelse i KFUM’s forbundsmesterskaber og det årlige VM for efterskoler. Så der er rig mulighed for at lære at tabe og vinde med samme sind….

Indien var helt klar den største og bedste oplevelse – især det med at rejse med sine venner og opleve verden.

Esther Nejsum

Min største oplevelse fra Blåkilde er helt klart, da vi var i Boxen til gymnastikopvisning, hvor vi optrådte for flere tusinde mennesker. Det var en vild og fantastisk oplevelse, som jeg aldrig vil glemme.

Cecilie N. Hansen

Uforglemmelige efterskole-rejser

Vores fokus på faglig udvikling og forskellige undervisningsmetoder gør det omend endnu mere relevant at inddrage efterskole-rejser som en fast del af skemaet. På vores efterskole-rejser får vi ny viden om spændende forhold og genoptager emner, vi allerede har berørt i undervisningen hjemme; set fra en ny vinkel og angrebet på en anderledes måde ude i felten. På vores populære efterskole-rejser til spændende destinationer får du også mulighed for i praksis at bruge de sproglige færdigheder, du har tilegnet dig.

Alle vores efterskole-rejser skal på hver deres måde indeholde følgende aspekter:

• At stå ansigt til ansigt med unge fra det land, som vi besøger
  • Opleve landets særlige historie, natur og kultur
  • Besøge mindst én større by
  • Mindst én fysisk udfordring – tilpasset den enkelte

Anderledes dage

På Blåkilde sker der meget i løbet af et skoleår. Én ting er undervisning og de daglige rutiner, men derudover kan du bl.a. være med til at opleve følgende:

• Turneringer i volleyball, fodbold, håndbold og badminton
  • Fester på skolen
  • Fælles musical
  • Projektopgaver
  • Koncerter
  • Foredrag
  • Sangstævne
  • Besøg hos lærerne
  • Missionsdag
  • Emneuger
  • Praktik
  • Erhvervsdage
  • Brobygning
  • Gymnastikopvisning
  • De fedeste weekender!

Vi tager på småture flere gange i løbet af skoleåret.
En start-tur i 1. eller 2. uge er med til at give en god oplevelse af at være ét hold, der nu skal finde ud af at bruge hinanden i et helt skoleår. Vi drager afsted i vores kontaktgruppe og mødes et døgn senere på en fælles lejr. Ved årets afslutning tager vi igen på tur og nyder de sidste døgn sammen.

grafik-2

ledige pladser

Vil du være elev på Blåkilde Efterskole?

Bliv elev
custom-logo-2

Book en rundvisning

Kom og besøg os på skolen.

Læs mere her