Om os

Om vores skole

Blåkilde Efterskole er en stemning, beliggende i hjertevarmt luftrum nær ved både smil og alvorlig lykke. Vi har let adgang til venskab og evige øjeblikke, ligesom opfyldte drømme og realisering af skjulte kvaliteter må forventes i betydeligt omfang.

Blåkilde Efterskole lever af den kærlighed, der øses over den af både Gud og mennesker. Den trives bedst med forskellighed og nysgerrig medleven, og vi oplever ofte landets skønneste unge mennesker blive tiltrukket – og kraftigt påvirket – af ånden fra Blåkilde Efterskole. Bør indtages uden forbehold. Velkommen!

Værdigrundlag

Blåkilde Efterskoles værdigrundlag. Her kan du læse om, hvad vi finder vigtigst og mest værdifuldt – grobunden for den måde, vi driver skole på. Blåkilde Efterskole bygger på det kristne livs- og menneskesyn, som vi møder i Den Danske Folkekirke.

Skolen ønsker at skabe åbenhed og viden om kristendom og trosliv, med respekt for den enkeltes ret til at finde sit personlige ståsted.

Skolen lægger vægt på, at den enkelte elev udfordres fagligt og menneskeligt i et engagerende miljø, der bygger på anerkendelse, tillid og medansvar.

Skolen ønsker gennem oplysning, oplevelser og handling at give eleverne lyst og mod til fællesskab med hinanden og medansvar for det samfund, vi er en del af.

Blåkilde Efterskole tager det hele menneske alvorligt, og vi ønsker at fremme elevernes sunde livsstil og tilbyde fysiske aktiviteter for alle.

Trosliv på Blåkilde

På Blåkilde Efterskole er der plads til de store spørgsmål ”Hvorfor er vi her?”, ”Hvad er meningen med livet?” og respekt om den enkeltes ret til at finde sit personlige ståsted.

Vi har den holdning, at børn og unge skal vide, at de kan tro på Gud og at Gud tror på dem. Derfor fortæller vi evangeliet. Eleverne hører troens ord i forbindelse med ”Kristendom og Trosliv” lige over middag og til aftensang. Det er fortællinger som eleverne kan spejle deres eget liv i og som har kærligheden som drivkraft og glæden som grundtone.

Værdier er noget vi skaber i fællesskab.

Julie Larsen

Blåkilde er en efterskole der har et godt fællesskab. Man kan få indblik i kristendommen, men man behøver ikke være kristen.

Thomas Clausen

Ikke bare en idrætsefterskole

På Blåkilde Efterskole er fællesskab, idræt og sund livsstil en naturlig del af værdierne og den konkrete hverdag. Vi fokuserer ikke kun på den enkelte elevs personlige og faglige udvikling, men også på den fysiske udvikling.

Vi er ikke en idrætsefterskole, men vi er vilde med sport – og vi er ret gode til det.

En sund sjæl i en sund krop

Selvom vi ikke kalder os en idrætsefterskole, så er vi meget fokuserede på sund kost, god nattesøvn, bevægelse og kropslig bevidsthed. Sport og fysisk træning byder på mentale udfordringer og skærper sanserne, hvilket giver sammenhold og god energi, og man behøver ikke at være en idrætsefterskole for at kunne tilbyde gode faciliteter og over 100 kammerater, som på alle niveauer er klar på lidt sjov i hallen, på beachvolleybanen eller i træningscentret.

Hver morgen skal alle elever en tur rundt i vores skov – en frisk og smuk tur på små 1,5 kilometer – og man må gerne tage flere runder. Det giver en god start på dagen og appetit til den efterfølgende morgenmad.

Derudover har vi mange gode faciliteter: 2 haller, spinninglokale, fitness, friluftsplads, fodboldbaner, 400 meter løbebane, beachvolley og mulighed for at spille håndbold på højt niveau i samarbejde med Skjern Håndbold. Så hvorfor kalder vi os ikke bare for en Idrætsefterskole? Det er fordi, vi er en skole for alle – også for dem, der kun løber, når de løber væk fra en hal fyldt med bolde.

Hvad har været den største oplevelse?

Én af de største oplevelser var den store musical, hvor alle var med.

Mathias Horshauge

Den første aften hvor vi alle sad rundt om bålet – der mærkede man fællesskabet. Der vidste man, at året ville blive en oplevelse for livet.

Julie Kokholm.