Værdier for livet
Evalueringer og karakterer
Evalueringer
- Evalueringsplan
- Selvevaluering 2023
- Undervisningsevaluering 23-24
- Undervisningsmiljøvurdering 21-22
Karakterer
Husk at man sagtens kan have en god karakter, selv om man har fået en skidt karakter.
Klik her og find karakterfordelingen på Blåkilde Efterskole.
Bestyrelsen
Blåkilde Efterskole er en selvejende institution, og skolens øverste myndighed er skolekredsen – en sammenslutning af personer med tilknytning til eller interesse for skolen og dens værdigrundlag. Det er skolekredsen, der vælger skolens bestyrelse og dermed er med til at sikre, at skolen udvikler sig i den ønskede retning.
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for skolens drift og udvikling og fungerer som sparringspartner for skolens ledelse. Det er bestyrelsen, der sætter retningen – med respekt for skolens værdier og rødder.
Blåkilde Efterskole omtales ofte som en KFUM-efterskole, hvilket ikke er tilfældigt. Vi har levende rødder i KFUM foreningerne – og det kristne menneskesyn er en naturlig del af vores grundlag. Samtidig ønsker vi at favne bredt og være en efterskole med plads til alle – uanset tro, tvivl eller livsanskuelse. Vi bygger på et folkekirkeligt fundament, men prioriterer det åbne fællesskab, hvor forskellighed er en styrke.
Bestyrelsesmedlemmer:
- Gitte Holmgaard, Vorbasse, 31 45 45 11 – formand
- Pia Weile, Bording, 40 11 28 98 – næstformand
- Helene Riis Lindholm, Hinnerup, 25 44 40 87
- Ole Frølund Kristensen, Silkeborg, 22 36 72 86
- Torben Kloster, Herning, 22 72 73 10
- Jens Bruun Skifter, Brædstrup, 22 12 72 86
- Lars Brodersen Holm, Morud, 226 64 03 70
Anti-mobbepolitik
Mobbepolitik på Blåkilde Efterskole – Blåkilde Efterskole tager mobning alvorligt og har udarbejdet mobbepolitik for vores elever.
Forebyggelse af mobning
For at alle elever får det bedst mulige år på Blåkilde Efterskole er vi opmærksomme på at fjerne mobning gennem forebyggelse og information.
Hvad er mobning?
Det kan være svært at skelne mobning fra såkaldte almindelige konflikter og uvenskab. Det er mobning, når en elev gentagne gange bliver udsat for negative handlinger (fx skub, væmmelige kommentarer på sociale medier, udelukkelse mm) fra en eller flere andre elever. Det er mobning, når parterne i en konflikt ikke er jævnbyrdige, men den ene part er svagere og bliver krænket.
Hvordan arbejder vi med
forebygning af mobning
Mobning forebygges bl.a. ved at eleverne kender hinanden godt på kryds og tværs af køn, alder og baggrund. Princippet er, at den enkelte elev præsenteres for mange forskellige delgrupper af flokken. Derfor har vi både klasser, kontaktgrupper og værelsesfællesskaber, som eleven bliver placeret i, og derfor holder vi fast i at have faste pladser i spisesalen, der skifter hen over året.
Blåkilde Efterskoles slogan er: ”En efterskole for alle”. Det forsøger vi at leve op til ved at italesætte mangfoldighed som noget positivt og udviklende.
I begyndelsen af året arbejder vi meget med trivsel generelt, herunder arbejder vi med at definere mobning og tale om, hvad mobning gør ved den enkelte, hvilke erfaringer eleverne medbringer angående mobning og hvad kan vi gøre for at forebygge mobning.
Efterfølgende har vi en faget Medborgerskab en gang om ugen som fortrinsvis handler om spændingsfeltet mellem det fælles og de forpligtigelser der ligger heri – samt den enkeltes ret til at være sig selv. Tre gange om året afholder vi trivselssamtaler med den enkelte elev som skal være med til at sikre at alle elever bliver hørt og set.
Hvad gør du?
Hvis du observerer mobning, skal du fortælle det til en af skolens lærere. Det gælder uanset, om det er dig selv eller en anden, det er gået ud over. Når man fortæller om mobning til lærerne, er man en god og ansvarlig kammerat.
Hvad gør vi?
- Konflikter mellem elever kan opstå, men det er vores forpligtelse at opdage og tage hånd om konflikter, der udvikler sig til mobning.
- Vagtlæreren: Allerede mistanker om mobning videreformidles og deles på lærerværelset, så et evt. mønster opdages.
- Kontaktlæreren: Hvis kontaktlæreren får indsigt i tidligere mobbeerfaringer via eleven selv eller forældrene, sætter han/hun forhøjet beredskab ind. Har vi konkret mistanke om mobning, har kontaktlæreren ansvaret for at bringe det videre til lærerværelset og skoleledelsen.
- Forældre: Vi ser forældrene som en stor ressource i elevens liv, og ved mobning eller mistanke herom samarbejder vi tæt med forældrene, hvad enten eleven er offer eller krænker. I begge tilfælde har den unge bl.a. brug for, at de voksne står sammen og tydeligt markerer, hvad der er OK opførsel, og hvad der ikke er. Det betyder, at kontaktgruppelærer og ledelse vurderer, hvornår og hvordan forældrene skal kontaktes. Når det sker, er eleven allerede på forhånd orienteret herom.
- Elever: Ved mobning afholder vi (normalt kontaktlæreren, om nødvendigt sammen med ledelsen) samtaler med eleverne, både offer og krænker. Der kan fx iværksættes aftaler/kontrakter, der sætter rammer for samvær mellem offer og krænker eller aftales ugentlig opfølgning via samtale.
Vedtægter
Vedtægter for den selvejende institution Blåkilde Efterskole, som er godkendt på Blåkilde Efterskole Skolekreds ordinær generalforsamling den 23. september 2019 samt ekstraordinær generalforsamling den 18. november 2019. Den 18. november 2019 vedtog bestyrelsen for Blåkilde Efterskole følgende vedtægter, som trådte i kraft efterfølgende. Skolen har haft sine vedtægter liggende på skolens hjemmeside siden 2001.
§1. Hjemsted og værdigrundlag
Stk. 1. Blåkilde Efterskole er en uafhængig selvejende undervisningsinstitution.
Stk. 2. Institutionen er oprettet den 3. november 1950 og har hjemsted i Ringkøbing-Skjern Kommune. Skolen ejer ejendommen matr. Nr. 30 x m.fl. beliggende Blåkildevej 19, 6880 Tarm.
Stk. 3. Institutionens formål er at drive en efterskole inden for rammerne af de gældende regler om frie kostskoler.
Stk. 4 Blåkilde Efterskole bygger på det kristne livs- og menneskesyn, som vi møder det i Den Danske Folkekirke. Skolen ønsker at skabe åbenhed og viden om kristendom og trosliv, med respekt for den enkeltes ret til at finde sit personlige ståsted. Skolen lægger vægt på, at den enkelte elev udfordres fagligt og menneskeligt i et engagerende miljø, der bygger på anerkendelse, tillid og medansvar. Skolen ønsker gennem oplysning, oplevelser og handling at give eleverne lyst og mod til fællesskab med hinanden og medansvar for det samfund, vi er en del af. Blåkilde Efterskole tager det hele menneske alvorligt, og vi ønsker at fremme elevernes sunde livsstil og tilbyde fysiske aktiviteter for alle.
Stk. 5 Skolens formål er at drive en almendannende efterskole og herigennem give grobund for almen dannelse og dygtiggørelse, samt at møde eleverne med det kristne evangelium gennem fortælling, samtale og handling.
§2. Skolekreds
Stk.1. Skolens bagland er KFUM og KFUK og Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark. Alle myndige med interesse for Blåkilde Efterskole kan tegne sig som medlem af skolekredsen, såfremt de kan stå inde for skolens værdigrundlag.
Stk. 2. Privatpersoner (myndige), foreninger m.v. skal udgøre flertallet af skolekredsen.
Stk. 3. Medlemskab giver adgang til på generalforsamlingen at afgive én stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4. Medlemskab af skolekredsen godkendes af bestyrelsen. Bestyrelsens afgørelse kan forelægges skolekredsen ved en af generalforsamlingerne, både af ansøger og af et mindretal i bestyrelsen
Stk. 5. Medlemmer af skolens skolekreds opføres på en liste, der forefindes på skolen.
Stk. 6. Medlemskab af skolekredsen opnås ved betaling af årligt kontingent. Kontingentstørrelsen fastsættes af bestyrelsen. Dog opnår man gratis medlemskab, når man har barn på skolen. Medlemmernes bidrag giver ikke ret til nogen andel i skolens overskud.
Stk.7. Ved den årlige generalforsamling opstiller medlemmerne af skolekredsen og bestyrelsen en kandidatliste for valg til skolens bestyrelse, hvorefter valget af medlemmer til bestyrelsen foregår ved skriftlig afstemning. Medlemmerne får stemmeret ved rettidig indbetalt kontingent.
Stk. 8. Skolens årsregnskab udleveres/sendes fra skolen senest 14 dage før den generalforsamling, hvor regnskabet skal behandles. Medlemmerne har endvidere ret til indsigt i drifts- anlægs- og likviditetsbudgetter, byggeregnskaber og oplysninger til brug for tilskudsberegning, der sendes til offentlig myndighed. Skolens medarbejdere har ret til indsigt i nævnte materiale.
Stk. 9. Medarbejdere og deres ægtefælle kan godt være medlem af skolekredsen, dog uden stemmeret og uden at være valgbar til bestyrelsen.
Stk. 10. Medlemmer af skolekredsen hæfter ikke personligt for skolens gæld.
§3. Skolens drift
Stk. 1. Skolens drift finansieres ved offentlige tilskud, elevbetaling, økonomiske bidrag fra skolekredsen og eventuelt bidrag fra andre.
Stk. 2. Skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode.
Stk. 3. Overskud ved skolens drift tilfalder skolen og skal anvendes til skolens skole- og undervisningsformål.
Stk. 4. Anbringelse af likvide midler kan ikke ske på konti m.v., som andre end skolen råder over.
§4. Generalforsamlingen
Stk.1. Generalforsamlingen består af skolekredsens medlemmer.
Stk. 2. Generalforsamlingen vedtager ændringer i vedtægterne jf.§ 11, og træffer beslutning om skolens nedlæggelse, jf. § 12.
Stk. 3. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af oktober måned. Den indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel med dagsorden for mødet.
Stk. 4. Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen skriftligt i hænde senest 30 dage før generalforsamlingen. Forslag sendes ud med dagsorden senest 14 dage før.
Stk. 5. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når et flertal af bestyrelsens medlemmer eller mindst 50 pct. af skolekredsens medlemmer ønsker det. Det indkaldes som ordinær generalforsamling sammen med dagsorden.
Stk. 6. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. Generalforsamlingen er beslutningsdygtigt uden hensyn til antal mødte medlemmer, jf. dog § 12.
Stk. 7. 50 % af de fremmødte medlemmer kan kræve skriftlig afstemning.
Stk. 8. Der føres protokol over det, der foretages og vedtages på generalforsamlingen. Protokollen underskrives af dirigenten og opbevares på skolen.
§5. Bestyrelsens sammensætning
Stk. 1. Bestyrelsen består af 7 stemmeberettigede medlemmer, som vælges på generalforsamlingen af og blandt skolekredsens medlemmer.
Stk. 2. Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år ad gangen. Genvalg kan ske. Der holdes valg hvert år, hvor halvdelen af bestyrelsen er på valg. 4 medlemmer i lige år og 3 medlemmer i ulige år.
Stk.3. Bestyrelsen vælger selv en formand og en næstformand.
Stk.4. Medarbejdere og elever på skolen kan ikke være medlemmer af bestyrelsen eller deltage i valg af medlemmer.
Stk. 5. Ledelsen, medarbejderrepræsentant og elevrepræsentanter kan deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
Stk. 6. Bestyrelsesmedlemmer skal være myndige og have fast bopæl i Danmark eller tilhøre det danske mindretal i Sydslesvig.
Stk. 7. Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. lovens § 7, stk. 2 og 3, skal medlemmet udtræde af bestyrelsen. Der skal da hurtigst muligt udpeges/udvælges et nyt medlem for den resterende del af valgperioden, jf. stk. 1 og § 4.
§6. Bestyrelsens opgaver og ansvar
Stk. 1. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af skolen og er herunder ansvarlig for dens økonomi. Bestyrelsen skal forvalte skolens midler, så de bliver til størst mulig gavn for skolen og sørge for, at der tages skyldige økonomiske hensyn. Bestyrelsen er ansvarlig overfor skolekredsen og for skolens vedtægter samt undervisningsministeren, herunder for at betingelser og vilkår for ydelse af tilskud overholdes.
Stk. 2. Bestyrelsen ansætter og afskediger forstanderen, viceforstanderen og lærerne. Ansættelse og afskedigelse af lærerne sker efter indstilling fra forstanderen.
Stk.3. Bestyrelsen træffer beslutning om køb, salg og pantsætning af fast ejendom
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter elevbetalingen.
Stk. 5. Bestyrelsen godkender en årsplan og en indholdsplan for det enkelte kursus.
Stk. 6. Bestyrelsen er ansvarlig for udarbejdelse af korrekt årsrapport i overensstemmelse med de gældende regler, og for at årsrapporten indsendes til ministeriet inden for den fastsatte frist, og at alle bestyrelsesmedlemmer har underskrevet årsrapporten. Bestyrelsen har ansvar for udnævnelse af revisor.
Stk. 7. Bestyrelsen godkender en plan for skolens årlige evaluering af dens virksomhed i forhold til skolens værdigrundlag.
Stk. 8. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet om institutionens nedlæggelse.
Stk. 9. Bestyrelsen har ansvar for at skolen er kendt i skolens bagland. (F.eks. ved at afstedkomme at der bliver aflagt beretning om skolen ved generalforsamlinger o.l)
§7. Bestyrelsens arbejde m.v.
Stk. 1. Bestyrelsen holder møde, når formanden eller 4 medlemmer finder det nødvendigt. Dog minimum 4 pr. år.
Stk. 2. Formanden indkalder skriftligt med mindst 7 dages varsel mødedeltagerne til møde og meddeler samtidig, hvilke sager der skal behandles.
Stk.3. Formanden leder forhandlinger og afstemninger og sørger for, at beslutninger herunder eventuelt afstemningsresultat indføres i en beslutningsprotokol, som opbevares på skolen. Efter hvert møde underskrives protokollen af mødets deltagere. Ethvert bestyrelsesmedlem er berettiget til kort at få sin afvigende mening indført i protokollen. Formanden sørger for, at de trufne beslutninger udføres.
Stk. 4. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Beslutninger om køb, salg og pantsætning af fast ejendom kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer for.
Stk. 5. Et bestyrelsesmedlem er inhabilt i sager, hvori vedkommende eller dennes nærmeste har økonomisk eller særlig personlig interesse. I øvrigt gælder bestemmelserne i forvaltningslovens kap. 2 om inhabilitet. I tilfælde af konstateret inhabilitet skal det fremgå af protokollen, at vedkommende har trukket sig fra forhandlinger og afstemninger.
Stk. 6. En mødedeltager har tavshedspligt i sager, hvori væsentlige hensyn til personers eller skolens interesser gør det nødvendigt at hemmeligholde oplysninger om personlige eller interne, herunder økonomiske forhold. I øvrigt gælder forvaltningslovens kap. 8 om tavshedspligt.
Stk. 7. Bestyrelsen kan ved behandling af konkrete sager beslutte at holde møde alene for medlemmer.
Stk. 8. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for skolens gæld og kan ikke modtage honorar af skolens midler. Dansk rets almindelige erstatningsregler gælder for medlemmerne.
Stk. 9. Bestyrelsen fastsætter sin forretningsorden.
§ 8. Skolens daglige ledelse
Stk. 1. Den daglige ledelse af skolen varetages af forstanderen, som tillige har det pædagogiske ansvar.
Stk. 2. Ved forstanderens fravær ud over 1 måned skal der konstitueres en forstander.
Stk. 3. Forstanderen kan bemyndige en stedfortræder til at fortage retshandler, der ligger inden for den daglige ledelse af skolen.
Stk. 4. Forstanderen ansætter og afskediger medarbejderne bortset fra lærerne og foretager indstilling til bestyrelsen om ansættelse og afskedigelse af lærerne.
Stk. 5. Forstanderen optager og evt. bortviser elever.
Stk. 6. Forstanderen er omfattet af bestemmelserne i forvaltningslovens kap. 2 om inhabilitet og i kap. 8 om tavshedspligt m.v.
§ 9. Regnskab og revision
Stk. 1. Årsrapporten opstilles og revideres i overensstemmelse med gældende regler om regnskab for og revision af efterskoler og frie fagskoler.
Stk. 2. Alle bestyrelsens medlemmer skal underskrive den reviderede årsrapport inden fremlæggelse for generalforsamlingen. Medlemmerne skal samtidig afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for medlemskab af bestyrelsen, jf. lovens § 7.
Stk. 3. Regnskabsåret er kalenderåret.
§ 10. Tegningsretten
Stk. 1. Skolen tegnes af bestyrelsens formand i forening med 4 medlemmer af bestyrelsen. Tegningsretten kan ikke delegeres.
§ 11. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Ved skolens sammenlægning eller spaltning og ved etablering eller ophør af kombination med anden skoleform samt ved ændring af skoleform skal en ny vedtægt godkendes af Undervisningsministeriet. Ministeriets godkendelse omfatter alene vedtægtsbestemmelser om skolens formål, styrelse og økonomiske forhold, herunder om fremgangsmåden ved skolens nedlæggelse.
Stk. 2 Bestyrelsen er ansvarlig for, at skolens vedtægt er i overensstemmelse med loven.
Stk. 3. Ændring af vedtægterne skal vedtages på én generalforsamling.
§ 12. Nedlæggelse
Stk. 1. Beslutning om Blåkilde Efterskoles nedlæggelse træffes på en generalforsamling, hvor 2/3 af alle medlemmer stemmer for. Opnås sådant flertal ikke, kan beslutning om nedlæggelse træffes efter mindst 14 dage på en ny generalforsamling med almindeligt flertal af de mødte medlemmer.
Stk. 2. Ophører skolen med at drive skolevirksomhed i overensstemmelse med formålsbestemmelsen, skal den nedlægges.
Stk. 3. Nedlægges skolen, skal den siddende bestyrelse fungere, indtil den økonomiske opgørelse af aktiver og passiver er gennemført eller overgået til behandling i skifteretten eller ved likvidation.
Stk. 4. Bestyrelsen har ansvaret for bevarelse af skolens aktiver og for, at den økonomiske opgørelse foretages efter gældende bestemmelser, og for at nettoformuen anvendes i overensstemmelse med stk. 5.
Stk. 5 Overskydende midler anvendes med Undervisningsministeriets godkendelse til skoleformål, der støttes i henhold
Jens Krogh
Gitte Holmgaard
Mogens Poort
Carsten Østergaard
Torben Kloster
Anne-Mette Bøgehøj Sørensen
Pia Weile