Bæredygtighed

Bæredygtige initiativer på Blåkilde Efterskole – vi er ikke perfekte, men vi skal jo starte et sted.

• Vi har en målsætning om at blive CO2 neutrale. Gennem de sidste 10 år har vi lavet CO2 reducerende forbedringer på skolens bygninger og har installeret et solcelleanlæg på 65 KW. Investeret i nyt CO2 neutralt pille fyr til opvarmning og plantet træer både på skolens 22 hektar og i Indien.
  • Vi har en målsætning om at mindske vores madspild til 0%. Vi er derfor blevet en efterskole med dyrehold. Høns og grise spiser kartoffelskræl og salat der er blevet lidt brun i kanten.
  • Vi har en målsætning om at genanvende det som kan genanvendes ved at sorterer affald, give gamle computere videre til organisationer i tredje verden, reducerer brugen af engangsprodukter – toiletpapir undtaget. (Vi er langt fra i mål, men tager et skridt af gangen.)
  • I Medborgerskab indgår bæredygtighed i årsplanen og skaber grobund for dannelse
  • +65% økologi med fokus på plante- og dyrediversitet. En mangfoldig natur.
  • Lidt mindre kød og lidt flere grønsager. Vi har nedsat vores kødforbrug med 1/3 gennem de sidste to år.
  • Flere dyr og egenproduktion af kød. Vi har grise i skoven, kvier på engen og høns i skovbrynet. Knapt halvdelen af det kød vi spiser, er produceret på Blåkilde.
  • Vegetarmad en gang om ugen og mulighed for at være fuldtids vegetar.